sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Matkalla Osakassa 21.-29.5.2014 1/7

Viime vuonna olimme vajaa viikon Tokiossa ja tänä vuonna päätimme tehdä pidemmän reissun Japanin ruokapääkaupunkiin eli Osakaan. Liput hankimme jo vuoden vaihteessa ja löysimme edullisen hotellin Shin-Osakasta.

Aikaisemman päivityksen jälkeen touko-kesäkuun suunnitelmat muuttuivat, emmekä lähteneet tänään päätöksensä saaneeseen Desuconiin. Tapahtuma tuli niin nopeasti Japanin matkan jälkeen ja whiplasherille tuliin työviikonloppu, joten oli vain parempi jättää tapahtuma väliin. Kesällä ja syksyllä kuitenkin tapahtumia, mihin ehtii osallistua! Aloitin myös flunssasairastelun toukokuun puolivälissä ja sitä kesti neljä viikkoa eli matkan ajankin olin kipeä. Todella hyvä, että peruimme Desuun lähdön, en usko, että olisin jaksanut.

Mutta sen kunniaksi, että kaikki julkaisevat Desucon coniraportteja, minä alan julkaista joka päivä matkakertomusta meidän matkastamme! En mitään yksityiskohtaista selvitystä matkasta vaan lähinnä paikoista, missä kävimme ja mitä voimme suositella muille. Ja paljon matkakuvia.

KESKIVIIKKO 21.5.

Matkaan lähdimme jo tiistaina 20.5. mutta lento lähti iltapäivällä ja oli keskiviikkoaamuna Kansain lentoasemalla. Olimme whiplasherin samassa lentokoneessa kuin Amorphiksen ja von Hertzen Brothersin tyyppien kanssa. Pieni myötähäpeä ehkä oli suomalaisia kohtaan, kun bändin jäsenet ramppasivat lentokoneen takana koko ajan hakemassa olutta, puhuivat kovaan ääneen ja tekivät torneja oluttölkeistä. Noh, kukin tavallaan.

Laskeutumisen jälkeen pääsimme nopeasti ulos lentokoneesta ja menimme pienellä sukkulalla päärakennukseen, missä oli turvatarkastus. On aina yhtä mielenkiintoista, kun Japanissa skannataan sekä sormet että silmät. Lentoasemalla löysimme aika nopeasti JR:n toimiston, mistä hankimme HARUKA ja ICOCA kortit. HARUKA on Kansain lentoaseman nopea juna, minkä asemina ovat Tennoji, Shin-Osaka ja Kyoto. Otimme edestakaisin liput HARUKAan eli paluumatka oli jo maksettu. ICOCAlla pääsimme matkustamaan millä tahansa junalla, sillä Osakassa kun on JR:n linjat, maanalainen ja muita linjoja.

Juna Shin-Osakaan ei kestänyt kuin noin 50 minuuttia. Shin-Osakan asemalla saimme hetken aikaa kierrellä ja kaarella, sillä emme olleet täysin varmoja, mistä portista meidän kannattaisi mennä ulos. Aina on tärkeää katsoa, mitä Exitiä käyttää, jotta on mahdollisimman lähellä paikkaa, minne haluaa päästä, eikä tarvitse kiertää koko rakennusta ympäri.

Shin-Osakan asemalta pääsi kyllä subwaylla hotellimme lähiasemalle eli Nishinakajima-Minamigatalle mutta halusimme kävellä hotellille. Hotelliin kuitenkin pääsi kirjautumaan vasta klo15 ja olimme Shin-Osakassa puolilta päivin. Aseman työntekijät hieman hämmästelivät, miksi haluamme kävellä, koska matka oli niin pitkä. Matka, mikä osoittautui noin 15 minuutin kävelymatkaksi pelkkää suoraa tietää, onkin todella pitkä.

Löysimme eksymättä hotellimme ja kävimme viemässä matkatavarat säilytykseen. Olimme valinneet halvemman vaihtoehdon eli maksun hotellissa paikanpäällä. Maksu kuitenkin tapahtui vasta sisäänkirjautumisen yhteydessä.

Alunperin meidän piti mennä jonnekin syömään siksi aikaa, kun odotamme hotellihuonetta mutta olimme syöneet lentokoneessa juuri aamupalaa, eikä kummallakaan oikein ollut nälkä. Niimpä menimme läheiseen Mos Burgeriin juomaan pirtelöt. Todella kiva hieman Hesburgerin kaltainen burgerpaikka. Pirtelöiden jälkeen etsimme kaupan, mistä haimme hieman piknikevästä ja menimme läheiseen puistoon istuskelemaan.

Puisto oli todella kiva alue, missä pystyi halutessaan pystyttämään grillin ja grillata. Joku koulutyttö oli tullut puistoon treenaamaan jotain torvea ja aina kun tuli virhe, hän aloitti kappaleen alusta. Oli se kaunista kuultavaa mutta pidemmän päälle alkoi hieman ärsyttää saman kappaleen uudestaan ja uudestaan soiminen.

Shin-Osakan puisto, hieman keskeltä vasemmalle näkyy Umeda Sky Building
Kaunis vesialue puistossa
Ymmärsin, että leijaa ei saa lennättää puistoalueella tai voi saada sähköiskun?

Sää alkoi muuttua hieman epävakaiseksi ja päätimme lähteä kävelemään ja tutustumaan Shin-Osakan ympäristöön. Löysimme toisen puiston, minne jäimme sään muuttuessa taas aurinkoiseksi istuskelemaan. Kun kello läheni kolmea, lähdimme hotellia kohti.

Puisto Shin-Osaka Stationin lähellä
Pakollinen aurinkolasi-kuva
Hotellihuoneemme sijaitsi 10. kerroksessa ja huone osoittautui ehkä hieman pienemmäksi, mitä olimme alunperin kuvitelleet. Mutta mahduimme sinne kuitenkin hyvin. Huoneessa oli ilmainen wi-fi, jääkaappi, teemahdollisuus, kylpyhuone ja televisio.

Olimme todella väsyneitä, sillä lentokoneessa nukkumisesta ei oikein tullut mitään. Pienet nokoset tuli otettua suihkun päätteeksi. Lopulta päätimme, että olemme Shin-Osakassa ensimmäisen päivän ja lähdemme syömään. Menimmekin hotellin viereiseen ravintolaan syömään, missä oli taivaallisen ihanaa ruokaa. Ruoat päätimme kuvien perusteella vaikka myöhemmin meille tultiinkin tuomaan jostain löytynyt englanninkielinen menu. Lopulta selvisi, että olimme tilanneet naudan kieltä, mitä en todellakaan olisi tilannut, jos olisin tiennyt, mitä kuvassa oleva liha oikeasti oli. Liha kuitenkin näytti hyvältä ja maistuikin aivan ihanalta. Eli hyvä vaan, että päätimme ruoat ennen kuin tiesimme, mitä tilaamme!

Ravintola oli luultavasti osa hotellia, sillä saimme ruokailustamme pienen alennuksen hotellin asiakkaina. Kävimme vielä ruokailun jälkeen pyörimässä lähistöllä ja haimme seuraavaksi päiväksi läheisestä kaupasta aamupalaa ja juotavaa.

Tällainen hieno kuva löytyi pyöräparkkien luota. En tiedä, mitä siinä lukee, mutta ainakin hahmo on todella hieno ja pitänee pyörävarkaat poissa!
Hieman kuvia Shin-Osakan keskustasta
Kuva poikkitieltä.
Ja toinen kuva poikkitieltä.