Finnair
aloitti ensimmäiset suoralennot Japaniin vuonna 1983 eli tänä vuonna
oli 30-vuotiset kansainväliset juhlat. Meillä kävi niin hyvä tuuri, että
matkustimme Tokiosta Helsinkiin juuri sinä päivänä, milloin ensimmäinen
suoralento lennettiin eli 22.4.2013. Emme tienneet juhlapäivästä ennen
kuin istuimme jo koneessa. Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli kyllä
hienoja mainoksia juhlavuodesta eli yllätyksenä se ei tullut.
Helsingistä lentää Japaniin noin 9,5 tuntia ja lentolippujen hinnat vaihtelevat vuoden ajan mukaan. Keväisin ja syksyisin on halvempaa, jolloin hyvissä ajoin hankitut lentoliput voivat olla 600-800euron välillä. Kesällä on selvästi turistikausi, jolloin aikaisinkin hankitut lentoliput ovat selvästi yli 1000 euron. Halpalentoja, missä on välilaskuja, löytyy toki ja jos halvalla haluaa päästä, kannattaa käyttää aikaa halvan lennon etsimiseen.
Me suosimme Finnairia, sillä 9,5h on todella pitkä lentoaika, emmekä halunneet kuluttaa matkustamiseen liikaa aikaa. Emme myöskään halunneet odottaa eri lentoasemilla vaihtolentoja, sillä odottamisaikana olisi varmasti kulunut rahaa ja hermoja. Finnair kuitenkin tarjoaa aterioita lennolla ja lentokoneessa on myös ilmainen näyttö, mistä voi katsoa muun muassa tv-sarjoja, elokuvia, kuunnella musiikkia ja katsoa lentotietoja.
Kannattaa myös tarkkailla Japanin kalenteria ja pyhäpäiviä ennen lähtöä. Japanissa vietetään Golden Week –nimistä pyhäviikkoa, mikä alkaa huhtikuun lopulla ja kestää toukokuun alkuun. Sinä aikana vietetään monia eri pyhäpäiviä mutta se on myös työssä käyville japanilaisille perinteinen vapaapäivien viettomahdollisuus. Monet japanilaiset ottavat palkatonta vapaata juuri tuohon aikaan. Japanilaiset ovat perinteisesti hyvin ahkeria työssäkävijöitä, eivätkä osaa ottaa itselleen vapaapäiviä. Golden Weekin aikaan moni kuitenkin kokee voivansa olla vapaalla. Tuolloin Suomessakin voi nähdä paljon japanilaisia turisteja!
Naritan lentoasema on todella suuri mutta sitäkin selkeämpi. Siellä on opasteet englanniksi, joten oikean terminaalin löydyttyä, ei vaikeuksia juuri ole. Matkustimme Naritan ja Tokion väliä Narita Expressillä. Juna ei mennyt koko ajan maan sisällä vaan näimme vanhaa ja uutta asutusta, hienoja maisemia ja peltoalueita. Maksoimme neljän päivän aikana matkustuksesta 5000 jeniä, mihin sisältyi menopaluuliput ja 1000 jeniä matkustusrahaa. Suica kortilla matkustimme Tokion sisällä ja menopaluulipuilla pääsimme edes takaisin Naritan lentoasemalle.
Tokiossa operoi JR (toimii paremmin kuin meidän VR), mikä on todella kattava Tokion alueella. Me käytimme melkein pelkästään Yamanote Lineä, mikä kiertää niin sanottua neliötä Tokion alueella molempiin suuntiin. Juna oli aina ihan täynnä ja se kulki sentään parin minuutin välein! Suurimmat ruuhka-ajat Tokiossa oli selvästi aamupäivän ja iltapäivän aikaan eli japanilaisten työajan puitteissa. Japanissa tyypillinen työaika on 10-19, mikä näkyi ruuhka-aikana. Niinä aikoina kannattaa välttää suuria rautatieasemia, jos ei halua jäädä jalkoihin.
Mikäli aikoo liikkua todella paljon ja eri kaupunkien välillä, Japan Railwaysin junapassi on kannattava. Sen hinta vaihtelee sen mukaan, koska sen hankkii ja kuinka suurelle alueelle, lisätietoja voi lukea Japaninspesialistin sivuilta. Mikäli aikoo matkustaa vain Tokion alueella, ei junapassia kannata hankkia. Mutta jos aikoo matkustaa esimerkiksi Tokio-Osaka-Kyoto alueella, tulee junapassi jo kannattavaksi. Junapassi myös hankitaan etukäteen ja sitä saa yhdeksi, kahdeksi tai kolmeksi viikoksi. Hyvä sivusto hintojen ja matka-aikataulujen tarkkailuun on Hyperdia.
Kun lähdimme viime huhtikuussa Tokioon, emme osanneet kieltä juuri ollenkaan. Totesimme myös, että on turha opetella yksittäisiä fraaseja japaniksi, sillä emme kuitenkaan ymmärtäisi japanin kielistä vastausta. Pärjäsimme kuitenkin englannin kielellä yllättävän hyvin. Kaikki eivät tietenkään ymmärtäneet englantia, joten kesti aina hetken ennen kuin löysimme englantia puhuvan japanilaisen, joka osasi auttaa meitä. Eleillä pärjäsimme myös pitkälle.
Kuten aiemmin kerroin, olemme aloittaneet japanin kielen opiskelun ja aiomme toukokuussa matkustaa Osakaan. Siihen mennessä toivon mukaan osaamme japania sen verran hyvin, että voimme oikeasti puhua siellä ja kysyä neuvoa. Esimerkiksi ruokalistoja ei ole juurikaan englanniksi. Me valitsimme ruoat ulkonäön perusteella.
Ainakin Tokiossa oli elämää joka päivä viikon ajan. Suomessa olemme tottuneet, että lauantaina kaupat ovat auki vähemmän aikaa ja sunnuntaina moni liike on suljettu. Tokiossa ei juurikaan huomannut eroa siihen, oliko sunnuntai vai maanantai. Toki liikkeillä on omat aukioloaikansa, joskus jopa joka päivälle, mutta pääosin ne ovat auki koko päivän koko viikon ajan.
Ennen matkalle lähtöä kannattaa tehdä hyvät suunnitelmat sille, mitä haluaa siellä tehdä. Me katsoimme reitit ja osoitteet valmiiksi, mikä helpotti meitä kovasti. Olimme kirjoittaneet osoitteet myös japaniksi että romanjiksi, mikä helpotti neuvon kysymistä huomattavasti! Liian tiukkaa aikataulua ei tietenkään kannata tehdä, silloin ei ehdi tutkimaan kaikkea, mikä tulee vastaan.
Mitä matkakokemuksia sinulla on Japanista?
Helsingistä lentää Japaniin noin 9,5 tuntia ja lentolippujen hinnat vaihtelevat vuoden ajan mukaan. Keväisin ja syksyisin on halvempaa, jolloin hyvissä ajoin hankitut lentoliput voivat olla 600-800euron välillä. Kesällä on selvästi turistikausi, jolloin aikaisinkin hankitut lentoliput ovat selvästi yli 1000 euron. Halpalentoja, missä on välilaskuja, löytyy toki ja jos halvalla haluaa päästä, kannattaa käyttää aikaa halvan lennon etsimiseen.
Me suosimme Finnairia, sillä 9,5h on todella pitkä lentoaika, emmekä halunneet kuluttaa matkustamiseen liikaa aikaa. Emme myöskään halunneet odottaa eri lentoasemilla vaihtolentoja, sillä odottamisaikana olisi varmasti kulunut rahaa ja hermoja. Finnair kuitenkin tarjoaa aterioita lennolla ja lentokoneessa on myös ilmainen näyttö, mistä voi katsoa muun muassa tv-sarjoja, elokuvia, kuunnella musiikkia ja katsoa lentotietoja.
Kannattaa myös tarkkailla Japanin kalenteria ja pyhäpäiviä ennen lähtöä. Japanissa vietetään Golden Week –nimistä pyhäviikkoa, mikä alkaa huhtikuun lopulla ja kestää toukokuun alkuun. Sinä aikana vietetään monia eri pyhäpäiviä mutta se on myös työssä käyville japanilaisille perinteinen vapaapäivien viettomahdollisuus. Monet japanilaiset ottavat palkatonta vapaata juuri tuohon aikaan. Japanilaiset ovat perinteisesti hyvin ahkeria työssäkävijöitä, eivätkä osaa ottaa itselleen vapaapäiviä. Golden Weekin aikaan moni kuitenkin kokee voivansa olla vapaalla. Tuolloin Suomessakin voi nähdä paljon japanilaisia turisteja!
Naritan lentoasema on todella suuri mutta sitäkin selkeämpi. Siellä on opasteet englanniksi, joten oikean terminaalin löydyttyä, ei vaikeuksia juuri ole. Matkustimme Naritan ja Tokion väliä Narita Expressillä. Juna ei mennyt koko ajan maan sisällä vaan näimme vanhaa ja uutta asutusta, hienoja maisemia ja peltoalueita. Maksoimme neljän päivän aikana matkustuksesta 5000 jeniä, mihin sisältyi menopaluuliput ja 1000 jeniä matkustusrahaa. Suica kortilla matkustimme Tokion sisällä ja menopaluulipuilla pääsimme edes takaisin Naritan lentoasemalle.
Tokiossa operoi JR (toimii paremmin kuin meidän VR), mikä on todella kattava Tokion alueella. Me käytimme melkein pelkästään Yamanote Lineä, mikä kiertää niin sanottua neliötä Tokion alueella molempiin suuntiin. Juna oli aina ihan täynnä ja se kulki sentään parin minuutin välein! Suurimmat ruuhka-ajat Tokiossa oli selvästi aamupäivän ja iltapäivän aikaan eli japanilaisten työajan puitteissa. Japanissa tyypillinen työaika on 10-19, mikä näkyi ruuhka-aikana. Niinä aikoina kannattaa välttää suuria rautatieasemia, jos ei halua jäädä jalkoihin.
Mikäli aikoo liikkua todella paljon ja eri kaupunkien välillä, Japan Railwaysin junapassi on kannattava. Sen hinta vaihtelee sen mukaan, koska sen hankkii ja kuinka suurelle alueelle, lisätietoja voi lukea Japaninspesialistin sivuilta. Mikäli aikoo matkustaa vain Tokion alueella, ei junapassia kannata hankkia. Mutta jos aikoo matkustaa esimerkiksi Tokio-Osaka-Kyoto alueella, tulee junapassi jo kannattavaksi. Junapassi myös hankitaan etukäteen ja sitä saa yhdeksi, kahdeksi tai kolmeksi viikoksi. Hyvä sivusto hintojen ja matka-aikataulujen tarkkailuun on Hyperdia.
Kun lähdimme viime huhtikuussa Tokioon, emme osanneet kieltä juuri ollenkaan. Totesimme myös, että on turha opetella yksittäisiä fraaseja japaniksi, sillä emme kuitenkaan ymmärtäisi japanin kielistä vastausta. Pärjäsimme kuitenkin englannin kielellä yllättävän hyvin. Kaikki eivät tietenkään ymmärtäneet englantia, joten kesti aina hetken ennen kuin löysimme englantia puhuvan japanilaisen, joka osasi auttaa meitä. Eleillä pärjäsimme myös pitkälle.
Kuten aiemmin kerroin, olemme aloittaneet japanin kielen opiskelun ja aiomme toukokuussa matkustaa Osakaan. Siihen mennessä toivon mukaan osaamme japania sen verran hyvin, että voimme oikeasti puhua siellä ja kysyä neuvoa. Esimerkiksi ruokalistoja ei ole juurikaan englanniksi. Me valitsimme ruoat ulkonäön perusteella.
Ainakin Tokiossa oli elämää joka päivä viikon ajan. Suomessa olemme tottuneet, että lauantaina kaupat ovat auki vähemmän aikaa ja sunnuntaina moni liike on suljettu. Tokiossa ei juurikaan huomannut eroa siihen, oliko sunnuntai vai maanantai. Toki liikkeillä on omat aukioloaikansa, joskus jopa joka päivälle, mutta pääosin ne ovat auki koko päivän koko viikon ajan.
Ennen matkalle lähtöä kannattaa tehdä hyvät suunnitelmat sille, mitä haluaa siellä tehdä. Me katsoimme reitit ja osoitteet valmiiksi, mikä helpotti meitä kovasti. Olimme kirjoittaneet osoitteet myös japaniksi että romanjiksi, mikä helpotti neuvon kysymistä huomattavasti! Liian tiukkaa aikataulua ei tietenkään kannata tehdä, silloin ei ehdi tutkimaan kaikkea, mikä tulee vastaan.
Mitä matkakokemuksia sinulla on Japanista?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti